tisdag 5 februari 2008

Traumatiska barndomsminnen eller hur jag började lyssna på Sissel Kyrkjebø

Jag ska vara ärlig på en gång - för några år sedan var Sissel Kyrkjebø för mig ungefär det töntigaste jag kunde komma på. Möjligtvis var det någonting man kunde stå ut med i perioder i bilen och var tvungen att stå ut med från slutet av november till ungefär mitten av januari när jag växte upp, men inte mer. Så hur kom det sig att jag ändrade mig?

Den första milstolpen i mitt liv var då jag startade min lätt kriminella bana med att börja ladda ner musik och började på allvar att använda program som Kazaa och Limewire. Föremålet för mitt intresse var svensk folkmusik som var ett annat av mina brinnande intressen som jag skaffade mig under den perioden och av en händelse fick jag tag på en dålig inspelning av en låt vi alltid brukar spela på våra upptaktsträffar med spelmanslaget som heter "Våren, vatnet och felen" och fastnade direkt. Det här var ju bra ju! Efter det hittade jag flera låtar tills jag köpte mitt första fullängdalbum och efter det upptäckte jag att jag hade funnit en kärlek för livet. Jag gillar dock hennes senaste album bäst och just nu lyssnar jag mycket på Northern Lights, som jag tycker är fullständigt strålande, men favoriterna skiftar med humör och vad jag gör under tiden.

Det jag hade tänkt göra här är att analysera låtar, album, konserter och youtube-klipp sönder och samman - bara för att jag tycker att det roligt. Jag har ett antal andra bloggar som är väldigt ämnesinriktade och jag har saknat att ha ett ställe att skriva om musik på och bestämde mig för att skaffa den här bloggen. Eftersom jag har ett ganska stressigt liv för tillfället så har jag beslutat mig för att arbeta efter devisen sakta men säkert. Dock har jag som ambition att det alltid ska vara värt att titta in här. Välkommen!

~Jolli~

Inga kommentarer: