måndag 10 mars 2008

MP3-filer på internet

Jag läste den här artikeln i Ekonominyheterna förra veckan och kunde inte låta bli att fundera lite på den.

Egentligen tror jag att den digitala "evolutionen" främst drabbar såna artister som gör rena utsäljningsskivor, såna skivor som har två-tre potentiella radiohits på skivan och i stort sett tio andra låtar med betydligt lägre kvalitét. Folk köper helt enkelt inte sådana skivor längre därför att det går att lyssna på dem på förhand och laddar hellre ner de låtar de gillar och struntar i resten som de helt enkelt inte är villiga att betala för därför att själva produkten helt enkelt är för dålig för att vara säljbar. Min erfarenhet är att åtminstone folk som har ett musikintresse bortanför NRJ visst är villiga att betala för skivor/mp3 så länge det är tillräckligt bra.

För att se till mig personligen laddar jag ner en del musik, men det är mest upptag från konserter och liknande samt i fall som ovan, när jag gillar en låt på en skiva men inte resten. När jag inte har råd att köpa skivor brukar jag köpa dem som MP3 på cdon, men problemet där är att det är i princip omöjligt att få in låtarna på min mp3-spelare, och åtminstone 80% av tiden jag lyssnar på musik lyssnar jag på den i min mp3-spelare. Det är ett stort problem. Vissa skivor går att bränna ner på skiva först och sedan rippa av igen och då funkar det, men det är långt ifrån alla som det fungerar på. Varför kan man till exempel inte ladda ner säkerhetsfilerna separat i ett eget dokument så att det går att lägga in lättare? Plus att de flesta säkerhetsfiler inte går att kopiera för att spara på t ex en cd-skiva för framtida bruk om datorn skulle krascha. Det är verkligen dåligt!

Däremot kan en mp3-skiva aldrig någonsin väga upp en riktigt bra CD. Det är en helt annat sak att hålla en riktig skiva i handen istället för en spellista i ett dokument i notepad, och det tror jag faktiskt att de flesta håller med mig om. Jag förstår inte att det ska vara så omöjligt att komma på bättre alternativ än de som finns nu och varför det inte "går" att göra cd-skivan attraktivare som produkt. Problemet tror jag mycket ligger i att skvibolagen vant sig vid att kunna sälja dåliga saker tack vare den rigorösa lagstiftning som finns, och knotar när de nu behöver jobba för det... det finns säkert innovativa personer i branschen men det är klart att det tar tid att vända en sådan jättekoloss till industri.

Däremot så har jag jättesvårt att se att artisterna förlorar något som helst på utvecklingen, därför att musiken är så mycket mer tillgänglig nu än den var för några år sedan, vilket gör att den får betydligt större spridning. Däremot är det nog svårare att verkligen nå ut men det behöver ju inte bara vara en nackdel, inte för oss som konsumenter i alla fall. Jag upplever att det är betydligt lättare att hitta musik som jag gillar nu, att det finns så oändligt mycket fler vägar en radio och tv och att jag oftare hittar sånt som jag verkligen vill lyssna på också. Nöjda konsumenter betalar för fler konserter och köper fler riktiga skivor, därför att de på förhand vet att det är värt det.

Jag hade egentligen tänkt att det här inlägget skulle ha blivit mer genomtänkt och reflekterat, men jag postar det nu och redigar eventuellt senare för jag hinner inte just nu.

Edit: Rubrikbliden blev inte så jättelyckad, åtminstone inte texten, men jag jobbar på det...

Inga kommentarer: