lördag 1 mars 2008

Skivinköp

Såhär dagarna efter lön passade jag på att beställa lite skivor från suveräna
imusic. Det känns extra kul eftersom det var ett tag sen som jag köpte nya skivor och att det är lite nya artister som jag inte hört så mycket på innan men som jag har höga förväntningar på. Dock är det inte bara nytt utan jag fick lov att köpa Kaizer's Orchestras live-dvd och Sissels "Northern Lights" igen för att jag råkade halka och ramla på dem när jag var påväg till jobbet igår, vilket ledde till att båda skivorna sprack... härligt. De är dessutom mycket viktiga beståndsdelar i min skivsamling. Jag känner mig inte hel utan dem men förhoppningsvis dröjer det inte så många dagar ;).

En av de skivor jag har högst förväntningar på är färiska artisten Eivør Pálsdóttirs senaste skiva "Mánnabarn". Jag såg henne på Urkult förra året, bästa spelningen tror där tror jag, och har hört på henne litegrann av och till under några år men det har av någon anledning inte blivit så att jag har skaffat något album av henne. Det hade jag alltså tänkt ändra på nu.

Eivør är en väldigt spännande artist som är otroligt bra live (enligt det lilla jag har sett, alltså) och som både är duktig som sångerska och musiker. Jag vet inte vad jag ska kalla genren riktigt, för hon gör både rena visor, gamla låtar från Färörna och annan nyskriven musik men som går ungefär i samma stil.



Den låten som jag hade tänkt använda först hade ingen embed så jag lägger in den här istället. Gör dig själv en tjänst och kolla in några fler videor på Youtube med Eivør, du kommer garanterat inte att ångra det!

Inga kommentarer: