fredag 14 mars 2008

Vår?

Våren har redan börjat titta fram här... det hördes massa nygammalt fågelkvitter och gräset är på sina ställen grönt där jag går min vakna-till-liv-promenad innan jobbet, så idag är jag på extra gott humör.

"Screaming Masterpiece" var bättre än jag hade förväntat mig, även om jag nog hade förväntat mig mer prat och mindre musik, mer som en "riktig" dokumentär. Inte för att det gjorde något att det var mer musik än jag hade förväntat mig, snarare tvärtom förstås ;). "Screaming Masterpiece" är alltså någon sorts dokumentärliknanade film på ca 1,5 timme som innehåller de flesta av Islands största band och täcker in de flesta musikstilar. Filmen innehåller också bra intervjuer och otroligt vackra bilder. Den är helt klart sevärd, framförallt för att den innehåller mycket tips på musik att utforska som man kanske inte annars skulle ha stött på. Jag hade inte fattat att det var en film, utan trodde att det bara var ett tv-program, men filmen finns att beställa, bland annat på discshop. Mer om filmen (på engelska) och filmklipp finns på Milan records.

Idag fick jag äntligen meddelande om att mitt cd-paket är skickat, vilket borde betyda att jag får det någon gång under nästa vecka om allt går som det ska. Suveränt! Jag har dessutom köpt nya, kanonsköna hörlurar, så här ska det lyssnas på musik på allvar framöver!

Tillsist tänkte jag bara passa på att posta en video med isländska sångerskan Ragnhildur Gisladottir, Ragga, tillsammans med The Jack Magic Orchestra, som inte tas upp i filmen men som bland annat har sjungit med Human Body Orchestra och spelat in flera väldigt intressanta, och bra, skivor som jag säkert får anledning att skriva om senare.

2 kommentarer:

Annika sa...

Ragga är duktig men har gjort bättre låtar än den här! =)

Jolli sa...

Jo, det kan väl i och för sig hända, men den växer när man hört den några gånger...